twoday haluaa luoda parempaa huomista teknologian avulla, mutta ihmiset ensin -periaatteella

  

Lähes 3 000 henkeä työllistävällä pohjoismaisella twodaylla on Suomessa seitsemän toimistoa, joista yksi sijaitsee Lappeenrannassa. Kaikkiaan toimistoja on viidessä maassa.

twoday syntyi vuonna 2022, kun 22 digitalisaation konsultointiin keskittyvää yhtiötä irtosi Vismasta. Näin myös Lappeenrannassa toiminut Visma Consulting Oy muutti nimensä yrityskaupan myötä twoday Oy:ksi.

Lappeenrannassa twodayn juuret ovat vuonna 2011 perustetussa OCTO3 Oy:ssä, joka kasvoi muutaman hengen startup-yrityksestä monen kymmenen työntekijän ohjelmistoalan yritykseksi. Vuonna 2017 Visma osti OCTO3 Oy:n. Lappeenrannan twodaylla on siis pitkä historia nimenomaan paikallisena yrityksenä, joka nykyisin on osa isompaa kokonaisuutta.

Tuotantojohtaja Ilkka Toivanen twodaylta kertoo, että Lappeenrannan toimiston 70 työntekijästä noin 50 on tullut yritykseen jo ennen vuotta 2017.

- Lappeenrannan seudulla on hyvä tilanne osaajien suhteen, Toivanen sanoo.
- Täällä ollaan hyvin sitoutuneita työhön ja alueella viihdytään luonnon sekä kiireettömän elämän vuoksi.

Suuri osa työntekijöistä on löytynyt paikallisesti.
- Ja koska olemme avoimia kasvulle, suhtaudumme lisäosaajien löytämiseen myös erittäin myönteisesti.
Toivanen uskoo, että korkeakoulujen kasvattamat osaajat, ovatpa he sitten alun perin mistä tahansa kotoisin, jäävät mielellään alueelle, jos töitä on tarjolla. twodayn resepti tähän on se, että oppilaitosten kanssa tehdään paljon yhteistyötä.

- Me otamme mieluusti harjoittelijoita ja lopputyöntekijöitä töihin ja koemme, että se on win-win molemmille, hän sanoo.
- Me voimme siirtää omaa osaamistamme työntekijälle samalla, kun hän tuo uusia ajatuksia työhön ja sitoutuu yritykseen. Olemme saaneet tätä kautta paljon hyviä nuoria meille töihin.

Toivanen käy myös mielellään luennoimassa twodayn osaamisesta ja tavasta toimia oppilaitoksissa.

Toimisto on Lappeenrannassa, työ liikkuvaa

twoday on täyden palvelun ratkaisukumppani, joka auttaa asiakkaitaan menestymään digitaalisessa muutoksessa muun muassa dataohjatun päätöksenteon, tekoälyratkaisujen, räätälöidyn ohjelmistokehityksen, palvelumuotoilun digitaalisten palveluiden sekä liiketoimintasovellusten avulla. Suomessa työntekijöitä on noin 700 ja he kaikki ovat käytettävissä projekteihin sen mukaan, millaista osaamista tarvitaan. Siten työpaikka voi olla Lappeenrannassa, mutta asiakas aivan muualla.
- Lappeenrannan tiimiemme osaamista ovat muun muassa ohjelmistokehitys, käyttöliittymä- ja palvelumuotoilukehitys sekä projektinhallinta, Toivanen kertoo.
- Nykyään tosin AI eli tekoälyä käyttävät sovellukset ja ratkaisut ovat entistä yleisempiä, ja meillä on hyvät valmiudet myös sen käyttöön.

Asiakkaina on niin yrityksiä kuin julkisia organisaatioita.

- Olemme olleet esimerkiksi mukana Lappeenrannan kaupungin liikuntapaikkasovelluksen ja joukkoliikenteen Lappeenrannan bussit -sovelluksen kehittämisessä.

Tarvittaessa yrityksen asiantuntijat ovat hyvinkin tiiviissä yhteistyössä asiakaan kanssa. Ei ole ollenkaan harvinaista, että twodayn työntekijä istuu asiakkaan tiloissa – joskus pitkiäkin aikoja – kun projekti vaatii paljon huomiota. Tämä on tavallista muun muassa silloin kun isoja julkishallintojen järjestelmiä rakennetaan yrityksen alustalle. Usein järjestelmä toimitetaan myös avaimet käteen -periaatteella, jolloin se on räätälöity täysin asiakkaan tarpeisiin.

Ihmiset ensin

twodayn yksinkertaiselta kuulosta tehokkuusresepti on se, että jos työntekijöillä on hyvä olla, myös asiakkailla on hyvä olla.

- Tiedän, että ”henkilöstö ensin” on hyvin usein toistettu sanapari organisaatioissa, Toivanen sanoo.
- Me otamme sen oikeasti tosissamme, sillä tämä arvo on kirjattu koko konsernin strategiaan. Sitä toteutetaan muun muassa henkilöstön herkän kuuntelemisen ja luottamuksen kautta.

Tämän vahvistaa myös äskettäin twodaylla työt aloittanut tekninen projektipäällikkö Anu-Hannele Massinen, joka komppaa Toivasta.

- Halusin paitsi kehittyä työssäni myös lähemmäs asiakkaita ja tämä otettiin hienosti huomioon, kun aloitin yrityksessä, Massinen kertoo.
- Työn edellytykset kuten työkalut ja muu ympäristö ovat kunnossa ja asiantuntijoiden osaamiseen luotetaan.

Massinen pitää myös siitä, että twodayn viestintä on maanläheistä ja avointa, ja sitä tehdään silloin kun on asiaa, ei logonäkyvyyden ylläpitämiseksi.

- On jotenkin sellainen mukava ja luottavainen olo, lupaamme vain sen, minkä voimme pitää.

Alueelle on tulossa ICT-klusteri

Ihmiset ensin -asenne auttaa twodayta myös muun muassa yhteistyössä muiden ICT-alan yritysten kanssa. Sekä Toivanen että Massinen ovat olleet mukana perustamassa Lappeenrannan alueelle ICT-alan klusteria, jonka tarkoitus on paitsi lisätä keskinäistä yhteistyötä, myös houkutella lisää alan yrityksiä alueelle.

- Koemme voimakkaasti, että yhteistyö antaa huomattavan paljon enemmän kuin keskinäinen kilpailu, Massinen sanoo.
- Sitä paitsi on paljon tilanteita, jolloin asiakkaalla on niin iso ja monimutkainen projekti, että yksi yritys ei välttämättä pysty sitä hoitamaan, vaan on järkevää tehdä kimpassa, jolloin jokainen voi tuoda mukaan omaa erityisosaamistaan ja kapasiteettia juuri sen verran, kun sillä hetkellä pystyy.

Mukana klusterissa on tällä hetkellä yhdeksän yritystä ja ”kuusenkaristajaisia” vietettiin yhdessä pari viikkoa sitten. Vapaamuotoinen tapaaminen sujui hyvässä hengessä ja tulevaa yhteistyötä odotetaan innolla.

- Me emme pelkää kilpailua, emmekä ole kateellisia, yhdessä ollaan enemmän, Massinen napauttaa.
- Olemme sitä mieltä, että mitä paremmin tuntee toisen, sitä paremmin oppii tuntemaan itseäänkin. Klusterissa tulee olemaan arvioilta 100 jäsentä eri yrityksistä ja sitten voimme tehdä muun muassa yhteisiä isompia tarjouksia.

Yhteistyö ja verkoston hyödyntäminen ovat toki muutenkin haastateltavien vakiokäytössä.

- Olen elämäni varrella hyödyntäyt muun muassa Wirman sekä Business Millin palveluita ja niistä on ollut suurta hyötyä.

Lue lisää: twoday.fi